وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

ایستگاه سنت اگزوپری لیون

چهارشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۴۴ ب.ظ

سنت اگزوپری ( به فرانسه Gare de Lyon Saint-Exupéry) ایستگاه راه‌اهن نزدیک شهر لیون فرانسه می‌باشد که به فرودگاهی با همین عنوان متصل است. این ایستگاه برای عبور قطارهای پرسرعت کاربرد دارد. قابل توجه ترین مشخصه سنت اگزوپری دو قوس همگرای فولادی بوده که پرنده در حال پرواز را تداعی می کند. سانتیاگو کالاتراوا طراحی این ساختمان را بر عهده داشته و طراحی بال مانند به خوبی از نور روز برای روشنایی فضای داخل استفاده کرده است. اگرچه یک قطار پر سرعت با فرودگاه در ارتباط است اما رویای کالاتراوا برای مبدل کردن این منطقه به یک مرکز بین المللی با شکست مواجه شد.

 


طراح این ساختمان سانتیاگو کالاتراوا معمار مشهور اسپانیاییست. هزینه ساخت این پروژه 3 میلیون فرانک بوده و در جولای 1994 از آن بهره‌برداری شده است.

برای ساخت آن بطور عمره از بتن و استیل استفاده شده است. ایستگاه از 6 مسیر اصلی تشکیل شده که در یک قسمت قرار دارند. دو مسیر مرکزی به ترن‌ها این امکان را می‌دهند که با سرعت بیشتر از 300 کیلومتر بر ساعت بتوانند طی مسیر بکنند. دهانه هر دو مسیر روی هم رفته 500 متر است. در قسمت غربی ایستگاه زمین کوچکی برای گسترش‌هایی که ایستگاه در آینده خواهد داشته بدون ساخت و ساز خالی گذاشته شده است. بالای مسیرهای عبوری ترن‌ها، محلی به اندازه 300 متر برای اجماع مسافرین ساخته شده که دسترسی راحت‌تر به دهانه ورود به ترن‌ها را فراهم کرده است و به وسایلی مجهز شده که مسافرین را به راحتی به نقاط مختلف ایستگاه جابجا می‌کند.

نمای کلی ایستگاه

داخل ایستگاه

مسیر حرکت ترن‌

ایستگاه همانطور که گفته شد به فرودگاهی با همین عنوان متصل شده است. نحوه اتصال این دو به هم توسط پیاده رویی میباشد که مجهز به وسایل نقل و انتقال سریع مسافرین بین دو قسمت است. این فرودگاه از ابتدا هم از لوازم نقل و انتقال سریع استفاده می‌کرد ولی متاسفانه این نزدیکی بین ایستگاه ترن و فرودگاه هم کمکی به فرودگاه نکرده و مردم اغلب از ایستگاه‌های دیگر برای مسافرت‌های خود استفاده می‌کنند. از عدم اتصال این ایستگاه به شبکه حمل و نقل شهری به عنوان عاملی برای کمی استفاده از آن یاد می‌شود. 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۱/۱۱/۱۸
  • ۶۳۴۳ نمایش
  • احسان داننده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی