وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

حدود 8 ماه پیش شاهد رونمایی از طرح اولیه ساختمان مرکزی فیسبوک بودیم که در سیلیکون ولی ساخته خواهد شد و طراحی آن توسط فرانک گری صورت گرفته است. فرانگ گری از معماران برجسته و نام-آشناست که در طول 84 سالی که از عمرش گذشته، برای طراحی های متفاوت و خاص خود برنده جوایز متعددی شده و دریافت جایزه پریتزکر در سال 1989 به عنوان نمونه، یکی از آنها است و احتمالا از مهمترین شان.

شاید بتوان با اطمینان گفت که هر علاقه مندی به عرصه طراحی و معماری، مجذوب سبک متفاوت پروژه های عجیب و گاه غیر معمول این معمار مشهور شده است. پروژه هایی نظیر موزه گوگنهایم در بیلبائو و یا تالار کنسرت والت دیزنی که تحسین های بسیاری را برانگیخته اند. و البته گاه در دیگر پروژه ها نظیر ساختمان دانشگاه MIT این نوع طراحی دردسرهایی هم برای ستاره درخشان سبک فولدینگ در پی داشته است.

پروژه جدید فیسبوک یک ساختمان 40 هزار متر مربعی است که گنجایش میزبانی 2800 مهندس را در زیر یک سقف خواهد داشت. این طور که فیسبوک مدعی است زیر یک سقف بودن، تنها یک عبارت ساده نیست و در حقیقت این ساختمان عنوان بزرگ ترین دفتر جهان را از آن خود خواهد کرد. دفتری که در آن کارمندان در یک اتاق غول پیکر در کنار هم مشغول به کار هستند و دیواری برای تفکیک فضاها از یکدیگر نیست. البته این نکته چندان هم بی شباهت به فضای مجازی و میزبانی بیش از 1 میلیارد کاربری نخواهد بود که این شرکت تا به حال رکورد دار آن نیز بوده است.

  مدیر طراحی محیطی فیسبوک در وبلاگ خود می گوید: «دقیقا شبیه به کاری که الان انجامش می دهیم. هر کسی پشت میزش خواهد نشست و در عین حال این توانایی را دارد که سریعا بچرخد و در فرم کار گروهی بر روی پروژه ها فعالیت کند.»

 

روی سقف این ساختمان هم مانند دفتر آینده گوگل شاهد فضای سبز خواهیم بود و این طور که مارک زاکربرگ در تایم لاین فیسبوک خود نوشته: «مسیر های طولانی برای پیاده روی و همچنین فضاهای متعددی برای نشستن در نظر گرفته شده اند و آنقدر سبز خواهد بود که از بیرون به یک تپه طبیعی سبز شبیه خواهد بود.»

  او در خصوص همکاری با دفتر آقای گری نیز می نویسد: «بسیار هیجان زده ام که قرار است با فرانک گری به طراحی ساختمان جدید بپردازیم. هدف و ایده، ساخت یک فضای مهندسی کامل است که هزاران نفر در یک اتاق غول پیکر مشغول به کار باشند و به اندازه کافی نزدیک به یکدیگر. این ساختمان بزرگترین فضای محیط-باز در جهان خواهد بود و البته به زیبایی، فضاهای خصوصی و آرام نیز برای آن در نظر گرفته شده اند.»

  اما حالا که طرح های اولیه توسط شورای شهر منتشر شده، همکار فرانگ گری می گوید فیسبوک از آن ها درخواست کرده تا قدری در طراحی تغییراتی را لحاظ کنند. این طور که آقای وب اضافه می کند: «آن ها احساس می کنند برخی اجزاء بیش از حد زرق و برق دارند و این را نمی توان قابل جمع با فرهنگ فیسبوک دانست. بنابر این آن ها از ما خواسته اند آن را بیشتر معمولی و ناشناس کنیم.»

در طرح های پیشنهادی اولیه که هفته گذشته انتشار یافت، شاهد نمایی برجسته و با انحنا بودیم که یادآور پروژه های پیشین فرانگ گری، مانند موزه گوگنهایم در بیلبائو بود. 

همچنین در خصوص محوطه بیرونی ساختمان، آقای Katibak که مدیریت طراحی محیطی فیسبوک را دارد، در وبلاگ خود این گونه توضیح می دهد که: «فضای بیرونی یک حساب جدید برای معماری محلی باز خواهد کرد و این موجب خواهد شد تا این بنا خود را بیشتر با فضای اطراف هماهنگ کند. ما هم اکنون در حال کاشت درختان بسیاری در اطراف و همچنین بر روی سقف ساختمان هستیم.»

  اما این گونه که همکار آقای فرانک گری می گوید، معمار و طراح ساختمان چندان رضایتی از پیشرفت پروژه ندارد. آقای گری گفته است: « آن ها می خواهند که به چهره این ساختمان سفید نقاب بزنند و آن را (با فضای سبز) بپوشانند.»

در نهایت قرار است این ساختمان توسط یک تونل زیر زمینی به دفتر فعلی فیسبوک در آن سوی خیابان متصل شود. دفتری واقع در سانفرانسیسکو که در حال حاضر با 700 کارمند در حال فعالیت است و ساختمان آن متعلق به یک لابراتور در دهه ۱۹۶۰ بوده و توسط استودیو O+A باز-طراحی شده است.

دفتر فعلی فیسبوک


پلان موقعیت دفتر فعلی و ساختمان در حال احداث و تونل اتصال دهنده زیر زمینی


منبع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی