وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

The Overhang House - گروه معماری DADA و همکاران

سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۱۹ ب.ظ

توضیحات پروژه به نقل از شرکت طراح: به طور خلاصه آنچه از ما خواسته شده، خانه ای برای یک خانواده 5 نفره در زمینی به مساحت 350 مترمربع در حومه دهلی می باشد.

مشتری خواهان خانه ای مدرن و امروزی بود که فقط مکانی برای زندگی نباشد بلکه در سطوح مختلف فضاهایی برای کار و سرگرمی داشته باشد. هم چنین خواستار محوطه سازی برای خانه بودند به نحوی که در همه سطوح به صورت افقی و عمودی با خانه در ارتباط باشد.

میل و خواست مشتری بیشتر بر این بود که بخش مسکونی با محوطه ساختمان در هم آمیخته شود. بایدبرای مشتری کار می کردیم که به دنبال خانه ای امروزی بود که سیال بودن و روانی فضا را به عملکردی بودن آن ترجیح می داد.

یکی از خصوصیات متمایز این خانه، اتاق دوبلکسی است بین طبقات اول و دوم قرار دارد. نور طبیعی به هر گوشه اتاق می تابد و بازتاب آن بر صفحه های قرمز و خاکستری، فضای داخلی را سرد و قوی نشان می دهدو پایه های زیبای چوبی و فلزی پله به صورت ناپایدار از دیوار خاکستری رنگ خودنمایی می کند.

اتاق طبقه زیرین به عوان اتاق استراحت به کار می رود که تراس چوبی حالتی صمیمی به آن بخشیده است. این در حالی است که اتاق فوقانی، به عنوان اتاق خواب استفاده می شود که با سکوی محوطه که حالت فضای سبز دارد، مرتبط است.

اتاق خواب اصلی و حمام با هنر فراوان و به زیبایی در قسمت جلوی طبقه اول قرار داده شده است که چشم انداز فوق العاده ای به منظره باغ دارد. سرویس بهداشتی بی نظیری درست در کنار در ورودی قرار دارد که بدون هیچ سازه محافظ، آنطور که شایسته خانه پیش برآمده است، ساخته شده است. نور طبیعی از لابلای پنجره های تمام قد شیشه ای که در عین حال، حالت جداکنندگی نیز دارند، به داخل حمام می تابد.

عامل ارتباط طبقات، راه پله ای است که از گوشه ساختمان به داخل می رود و در طبقه اول نورگیر ایجاد می کند. دیوار زیر نورگیر، با مصالح چوبی پوشانده شده است در حالی که بقیه دیوارها شیشه ای بوده و منافذ فلزی تعبیه شده در آنها، حس و حال فانوس دریایی را ایجاد می کند. این بخش، بسیار زیرکانه شکل و عمق فضا را تغییر می دهد، در روز با نور سایه ایجاد می کند و عصرها درخشندگی شبیه فانوس دارد.

آنچه که از معماری این خانه انتظار می رفت این بود که هم به جنبه های اقلیمی و زیبایی شناسی و هم به مسئله پایداری توجه داشته باشد. در طراحی خانه تکنولوژی روز به کار رفته تا از نور جبهه جنوبی در طول زمستان بیشترین استفاده را داشته باشیم. آبهای حاصل از بارندگی ذخیره شده در چاه فاضلاب، آب مورد نیاز آبگرمکن خورشیدی خانه را تامین می کنند، المان های معمماری نظیر بادگیر چوبی و بالکن های بزرگ نه تنها جنبه زیبایی دارند بلکه در تهویه و گردش جریان هوای گرم موثر می باشند.

Archdaily - Memari News

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی