وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

برندگان جایزه آقاخان 2013 اعلام شدند

سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴ ق.ظ

در 30 آوریل سال جاری فهرستی از فینالیست های دوازدهمین جایزه ی آقاخان برای معماری در وزارت امورخارجه پرتغال در شهر لیسبون ارائه شد تا پس از بررسی های نهایی معماران 5 یا 6 اثر برتر برای دریافت جایزه ی یک میلیون دلاری در سپتامبر 2013 در لیسبون حاضر شوند.

در این لیست 20 موردی که پروژه های حفاظت و نگهداری در مراکش، یمن و اندوزی، آپارتمان هایی در ایران و سریلانکا، مدارسی در هرات، کیگالی و دمشق و چند طرح دیگر را شامل می شود، نام "سازمان میراث فرهنگی ایران، دفتر آذربایجان شرقی" نیز به چشم می خورد که برای پروژه ی "نوسازی بازار تبریز" کاندید دریافت این جایزه شد. و حالا بعد از اعلام نتایج پروژه بازسازی بازار تبریز نیز یکی از 5 برنده این جایزه معرفی شده است. برای آشنایی با برندگان این جایزه ادامه مطلب با من همراه باشید.


مرکز سلام برای درمان بیماری های قلبی- خارطوم سودان شمالی | استودیو تاماسوچیاتی


 

این مجتمع باز یک بیمارستان 63 تخت خوابی با طراحی هنری است که یک تالار اقامت شامل اتاق و محل استراحت برای حدود نیمی از 300 کارمند این مرکز نیز دارد. این مرکز با بهره گیری از نور طبیعی و سیستم تهویه فضای عمومی با هدف ایجاد فضایی دارای هوای مطبوع و درعین حال ایمن طراحی شده است.


نوسازی بازار تبریز- ایران | میراث فرهنگی ایران


محور تاریخی تبریز در سال 2010 به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد. در طی دو دهه تلاش هایی برای حفظ و مرمت این محور تاریخی صورت پذیرفته تا ضمن حفاظت از آسیب و تخریب، این میراث تاریخی با توجه به نیازهای مالکین و مستاجرین مشغول به تجارت در آن نوسازی گردد. این مرکز شهری شامل حدود 5 کیلومتر بازار سرپوشیده است.


قبرستان اسلامی - آلتاک اتریش | شرکت معماری برنادو بادر، دومبیرن اتریش


این مجتمع دلباز 8 هزار مترمربعی برای منطقه ی وورارلبرگ اتریش طراحی شده که حدود یک دهم ساکنان آن مسلمان هستند. این مجتمع شامل 5 محوطه برای مزارها، اتاق های عبادت و گردهمایی است و فضاهای باز آن با تارمی های فلزی و نیز درخت بلوط تزیین شده است.


بازسازی مرکز تاریخی بیرزیت - فلسطین | مارک میمرام


در کنار بازار تبریز، طرح باز زنده‌سازی مرکز تاریخی شهر بیرزیت فلسطین نیز توانست نظر هیئت داوران را به خود جلب کند و یکی از پنج برنده سال ۲۰۱۳ باشد. این طرح که اجرای آن پنج سال طول کشیده است از یک سوی مرکز تاریخی این شهر فلسطینی را که رو به ویرانی بود نجات داد، از سوی دیگر برای افراد محلی شغل و درآمد ایجاد کرد و همچنین توانست باعث رونق فنون و صنایع سنتی که رو به فراموشی بودند شود.


پروژه بازسازی زیرساخت‌های شهری رباط - مراکش | مرکز معماری رام‌الله (Riwaq)


هیئت داوران همچنین پروژه زیرساخت‌های شهری در شهر رباط، مراکش را به دلیل ارائه الگویی مناسب برای چنین طرح‌هایی به ویژه در شهرهایی که سرعت رشد بالا دارند، شایسته دریافت جایزه دانستند.


Dezeen

AKDN

نظرات (۱)

ای کاش همیشه نام کشورمون رو جزو برترین ها ببینیم.
ممنون.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی