وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

بارسلونا و آنتونی گائودی - قسمت اول

پنجشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۳۴ ب.ظ

به عنوان شگفتی گاتیک و مدرنیسم در دریای مدیترانه، بارسلونا شهری است دمدمی، جهانی و آرام. این شهر، زندگی را نفس می ­کشد: از سرآشپزهایی که از سپیده­ دم به­ دنبال طبخ غذایی تازه در فروشگاه La Boqueria هستند تا کسانی که در همان زمان کلابهای El Born را ترک می­ کنند. لحظه ­ای درنگ، برای یافتن افسون واقعی بارسلونا، در ریزترین جزئیات آن کافی است: از حیاط های پنهان گاتیک تا نوری که بر برج های موم مانند ساگرادا فامیلیا، ساری شده، همه و همه بارسلونا را به یکی از قابل زیست ترین و دوست داشتنی ترین شهرهای اسپانیا بدل کرده است ... 

اما نمی­ توان درباره ی بارسلونا حرف زد اما از معمار صاحب نامش، یعنی آنتونی گائودی سخن به میان نیاورد ... گائودی (1852-1926) به دلیل سبک خارق العاده و متمایزش، و صد البته به خاطر مهم ترین اثر هنری اش، ساگرادافامیلیای ناتمام، شناخته شده است. او به شدت تحت تاثیر مذهب و فرمها و رنگها و الگوهایی بود که در طبیعت یافت می شدند ...


Cascada Fountain 

جوزپ فونتسره، این بنا را در  سال 1881، با دستیاری گائودی جوان طراحی کرد. این بنا، در کنج شمالی پارک De La Ciutadella قرار گرفته و در طراحی آن، از چشمه تروی در رم الهام گرفته شده است. مجسمه‏ ای از ونوس در داخل یک صدف، در مرکز این بنا به چشم می ‏خورد. وقتی گائودی در ساخت این بنا همکاری کرد، هنوز هنرآموز معماری بود. زمانیکه ساخت بنا در سال 1888 به پایان رسید، در نمایشگاه جهانی بارسلونا به نمایش درآمد. 


Casa Vicens

این بنا، اولین ماموریت مهم گائودی بعد از اتمام تحصیلاتش بود که برای مالک یک کارخانه سرامیک، به نام مانوئل ویسنز، طراحی شد. این بنا که بین سال­های 1883 تا 1888، ساخته شده، تاثیرات متعددی، از بناهای دیگر پذیرفته بود، به ویژه از معماری موریش (شمال آفریقا و شیه جزیره ایبری)، که این تاثیرپذیری به ویژه در برج­های بنا نمایان است. نمای شکننده بنا که از سنگ برهنه، آجرهای قرمز و کاشی­ های رنگی در قطعات شطرنجی و گلدار تشکیل شده، ادای احترامی­ اند به حرفه­ ی مالک بنا.


Palau Güell

این کاخ، که محل سکونت خانواده ­ی گوئل بود، نمایی مستحکم دارد، که بی شک بازتاب سایر کارهای گائودی نیست. ساختمان حول یک اتاق مرکزی قرار گرفته، که این اتاق برای مهمانان ویژه خانواده گوئل، طراحی شده است، که این مهمانان با کالسکه های اسب، از طریق ورودی­ های آهنین وارد این بنای مسکونی می ­شدند!  این ورودی­ های منحنی، آهن­ آلات پیچیده مصنوعی مشابه جلبک را به تصویر می ­کشند. پس از ورود به بنا، حیوانات به ­وسیله یک رمپ، به اصطبل برده می شدند، درحالیکه میهمانان از طریق پله، به طبقه بالا می رفتند. پنجره­ هایی که در قسمت انتهایی بالای دیوار نصب شده ­اند، از دید پنهانند، که این ویژگی به صاحبان خانه، این امتیاز را می داد که میهمانان را زیر نظر داشته باشند. بی ­شک طراحی داخلی، حزن جلوه­ ی بیرونی بنا را جبران می­ کند: هال مرکزی گنبدی شکل سهمی ­وار، به­ همراه روزنه ­های کوچک سقف، به نور اجازه می­ دهد تا سایه­ روشنی دلپذیری در فضا ایجاد کند. 


Casa Milà /La Pedrera

لاپدردا یکی از یکی از مشهورترین بناهای مسکونی گائودی، و آخرین کار شهری اوست. این بنا بین سال­های 1906 تا 1912 ساخته شده، و با وجود نمای سنگی موجدار و بالکن­های آهنی پیچ­ خورده­ اش، که آنرا به بنایی مجادله ­انگیز در زمان خودش مبدل کرد، در سال 1984 بعنوان یک میراث جهانی شناخته شد. کازامیلا از دو ساختمان تشکیل شده، که حول دو حیاط، که نقش منبع نور برای 9 طبقه­ ی خانه را دارند، استقرار یافته اند.  توده ­ی سنگ آهک موج­دار تاثیرگذار جداره خارجی، بی­ نظمی­ ها و بی­ قاعدگی­ های جهان هستی را به تصویر می­ کشد. طبقات بنا، از دیوارهای باربر تهی ­اند که این خلاقیتی شگفت انگیز، در زمان خودش به­ حساب می­ آمده است.

پشت بام این بنا، شگفت آور است، پوشیده­ شده از دودکش­ ها، نورگیرها، پنکه­ ها و خروجیها. دودکش ها با سنگ آهک، سنگ مرمر شکستنی و شیشه پوشانده و پیچ خورده ­اند تا دود بیشتری بتواند خارج شود. نمای پشت ­بام، به نه طبقه بالا آمدن، می­ ارزد ! 


ادامه دارد ... 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی