وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

بارسلونا و آنتونی گائودی - قسمت دوم

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۵۴ ب.ظ

در این نوشتار، به ادامه معرفی آثار آنتودی گائودی می پردازیم ...

کازا باتیو

کازاباتیو یکی دیگر از بناهای مسکونی گائودی است، که  برای یک نجیب ­زاده، به ­نام جوزپ باتیو، در سال 1904 مورد بازسازی قرار گرفت (در سال 1870 ساخته شده بود).

توجه به دیتیل ها، فریبنده است: اندازه پنجره­ ها بر اساس ارتفاعشان از زمین،  متفاوتند، (هرچه بالا می­ رویم کوچکتر می ­شوند) و رنگ ها و طرح پیچیده، الهام گرفته از زندگی دریایی ­اند. از فاصله­ ی دور، بالکن­ ها و پشتی­ های حمال، مانند جمجمه و استخوانند که بر حس دل­ انگیز طبیعت­ گرایی کار می ­افزایند.

این بنا، در زمان ساختش، به ­دلیل طرح تندرواش، مورد انتقاد قرار گرفت، ولی به عنوان یکی از سه ساختمان برتر بارسلونا، از طرف شورای شهر، در سال 1906 برگزیده شد و هم ­اکنون در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.


پارک گوئل

این مجموعه فضای سبز حیرت­ آور، در تپه ال­کارمل به سفارش یوسبی گوئل، بین سال­ های 1900 تا 1914 ساخته شده است. تنها دو بنا از 60 بنای طراحی شده در این پارک، ساخته شدند. جالب آنکه به دلیل نبود خریدار، گائودی یکی از این خانه ­ها را خرید و به­ همراه خانواده­ اش، به آن نقل مکان کرد.

جنبه­ های جذاب متعدد معماری در این بنا، قابل ذکر است: ستون­ هایی که به شکل درخت نخل ساخته شده ­اند، قلوه­ سنگهای تراش خورده به شکل منحنی، که از زمین روئیده ­اند و عمارت­ هایی که از زوایای تاب­ خورده شکل گرفته ­اند. اما، نقطه کانونی پارک، تراس اصلی است به دلیل چشم­ انداز خیره­ کننده اش و نیمکت­ های رنگین موزائیکی پیرامونش.


ساگرادا فامیلیا

ساگرادا فامیلیا، بیش از یکصد سال است که در حال ساخت می باشد، از زمانیکه کار در سال 1882 آغاز شد. گائودی نقشی فوق­العاده فعال، در هدایت ساخت و ساز این کلیسای کاتولیک رومی خارق­ العاده، تا زمان مرگش (1926) داشت، یعنی زمانی که تنها یک چهارم پروژه انجام شده بود. در جریان جنگ داخلی اسپانیا در سال 1936، کارگاه گائودی به همراه بسیاری از مدل ها و پلان هایش، به وسیله آنارشیست های کاتالونیا از بین رفت، بنابراین بخشی از طراحی حال حاضر، براساس وررژن های بازسازی شده و انطباق های مدرن است، که این امر باعث مشاجره بین معماران کاتالان شده است. آنها بر این عقیده بودند که مصالح پیشنهادی، در تضاد با مقاصد گائودی بودند. طراحی داخلی و خارجی بنا بسیار پیچیده است، با زمینه هایی که از عبارات مناجات نامه ها ترسیم شده اند. برج ها با واژه هایی مثل excelsis و sanctus  تزئین شده اند و درها با واژه های وابسته به کتاب مقدس پوشانده شده اند.


archdaily


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی