وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

وقتی به کارهای اسکیس و کروکی معماران معروف نگاه می‌کردم همیشه کارهای ساده‌ای رو می‌دیدم که فقط سعی کرده بودند که ایده‌های اولیه‌شان را بر روی کاغذ بیاورند و هرگز کروکی یا اسکیس فوق‌العاده‌ای از آنها ندیده بودم.این باعث ایجاد ذهنیتی در من شده بود که هر معمار بزرگی لزوما نباید دست قوی‌ای داشته باشد (البته شاید هم باید داشته باشد!). اما کارهای استاد سیحون متفاوت است. واقعا زیبا و حرفه‌ای زده شده‌اند. قبلا در مورد سفرهای ایشان به روستا‌ بهمراه دانشجویانشان شنیده بودم که در آنجا کروکی می‌زدند، واقعا می‌توان حس و حال روستاها را در این کروکی‌ها دید. می‌توانید کتاب زندگینامه و مجموعه اسکیس‌های ایشان را در ادامه دریافت کنید.

  • احسان داننده

طرح گروه HOK برای اکسپو 2020 دبی در رقابت با پروپوزال‌های مختلفی از کشوهای مختلف مانند ترکیه، روسیه و برزیل موفق به پیروزی در این رقابت نزدیک شد تا دبی به اولین میزبان منطقه خاورمیانه این نمایشگاه بین‌المللی در تاریخ 150 ساله آن بدل شود. گروه معماری زاها حدید نیز برای این نمایشگاه به میزبانی ترکیه طرحی ارائه داده بود که پیروز نشد. 

  • احسان داننده

شنبه همین هفته هم مثل چند هفته پیش قرار بود از روستایی که اینبار همگی برای بازدید به آنجا رفته بودیم کروکی بزنیم. متاسفانه ایندفعه من زیاد متوجه نشدم رتبه‌ی کارها نشدم و کروکی‌هایی که اینبار برایتان قرار داده‌ام بدون اشاره به رتبه آن است. روستایی هم که بازدید آن رفته بودیم، روستای انبی از توابع شهرستان ارومیه است و در یک منطقه کوهستانی قرار دارد. 

  • احسان داننده

چند هفته پیش با همکلاسیم روی یک پاورپوینت با موضوع طراحی مدرسه کار می‌کردیم که شامل مصاحبه‌ها و نقل قول‌های مختلفی از معماران نامدار کشور می‌شد. بین نقل قول‌ها، صحبت‌هایی از آقاس سیروس باور هم بود که متفاوت‌تر از بقیه بود. ایشان بیشتر بر روی تکنولوژی و نوین بودن طرح تاکید داشتند و مکاتب دیگر را زیاد قبول نداشتند. از لحاظ عقاید، شاید نزدیکترین کسی که من عقایدم به ایشان نزدیک‌ است همین آقای باور هستند. همین پیش زمینه باعث شد تا بدنبال سخنرانی‌ها و کارهای ایشان باشم که این مصاحبه را دیدم، توصیه میکنم شما هم بخوانید.

  • احسان داننده

هتل اینترکنتیننتال ژنو سوئیس این روز‌ها تبدیل به محل برگزاری یکی از مهم‌ترین جلسات چند سال اخیر، 5+1، شده و اسم آن مرتبا شنیده می‌شود. بد نیست ما هم از دید معمارانه و موشکافانه خودمان به این مسائل نگاه کنیم و نگاهی به تاریخچه این هتل بیندازیم.

هتل اینترکنتیننتال سوئیس، هتلی لوکس از مجموعه هتل‌های گروه اینترکنتیننتال در ژنو سوئیس است که بسال 1964 ساخته شده است. برغم اکثر هتل‌های این شهر، هتل در کنار دریاچه ژنو ساخته نشده است بلکه در 1.6 کیلومتری غرب برج‌های سازمان ملل قرار دارد. هتل شامل 333 اتاق میهمان، 56 سوئیت، 16 اتاق میتینگ و 2 رستوران است. طی سالیان گذشته هتل میزبان کنفرانس‌ها و جلسات مختلف سیاسی و بین‌المللی بوده که همین عامل مشهور بودن این ساختمان پرماجرا شده است.

  • احسان داننده