وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

  • احسان داننده

Iranian Living Room عنوان کتابیست که زندگی روزمره ایرانیان از قشر‌های مختلف را در تهران نشان می‌دهد. انتشار چنین کتابی در این شرایط که بتواند فضای جامعه و سبک زندگی ایرانی را به جهانیان معرفی کند کار مفید و ارزشمندی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اینکار توسط هیچ نهادی از ایران صورت نگرفته بلکه مرکز تحقیقات ایتالیایی منتشر کننده کتاب است!

تصاویری که از این کتاب منتشر شده نشان‌دهنده زندگی رمانتیک، هیجان‌انگیز و البته شلخته ساکنان تهران است! کامنت‌ها و نظراتی که کاربران کشورهای مختلف در مورد تصاویر داده‌اند جالب توجه و البته متناقض است؛بطوریکه در بعضی موارد اینطور تصور میکنم که برای بعضی از آنان باور این زندگی در ایران سخت است و آن را نمایش می‌دانند.


  • احسان داننده

خانه عامری‌ها یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین خانه‌های شهر کاشان است که تاکنون بیشتر جنبه موزه بخود گرفته بود. اما برای شناساندن بیشتر معماری خاص ایرانی و منافع اقتصادی بیشتر، آرشیتکت امیر انوشفر و آرشیتکت شادی پرند در حال کار بر روی این خانه هستند تا آن را به یک هتل با استاندارد‌های 5 ستاره تبدیل کنند.

دلیل نام‌گذاری این هتل شاید بدلیل قرار گرفتن این زیبایی و عظمت ، پشت دیوار تحریم‌ها باشد ، پشت دیواری که بخاطر تبلیغات منفی بسیار زیاد کسی از آن طرف جرئت آمدن به این سمت را ندارد!

  • احسان داننده

ساخت و طراحی پروژه‌های معمارانه با ایده‌های نو معمولا از شرایط خاص اقتصادی، فرم‌های خاص سایت، خواسته‌های مختلف کارفرما و مسائل گوناگون پا می‌گیرد. با این همه شهر‌های ما، کوچه‌ها و محله‌ها بدون در نظر گرفتن این‌ شرایط، همه یا اکثر آنها بصورت غیر کارشناسی و بدون برنامه‌ی خاصی ساخته شده‌اند. با این وجود باز هم شرایط برای بکارگیری ایده‌های خلاقانه وجود دارد. خانه‌ای در اصفهان اسم پروژ‌ه‌ایست که با تمام این محدودیت‌ها با ایده‌های نو ساخته شده است. ادامه مطلب با من باشید تا به بررسی این خانه بپردازیم.

  • احسان داننده

اولین تصاویر از پروژه جدید زاها حدید در باکوی آذربایجان منتشر شده است. این پروژه مواج و تقریبا کامل شده ، مرکز فرهنگی حیدر علیف ( Heydar Aliev Centre ) نام دارد و نامزد جایزه فستیوال جهانی معماری همین سال نیز شده است.

  • احسان داننده

به نقل از پیج رسمی استاد زند: "ایده اصلی برای طراحی بدنه پروژه از فرمهای اسلیمی درب‌ها و پنجره‌های خانه های تاریخی ایران گرفته شده است. در این طرح، ساختار فرم اسلیمی در کلیت طرح شکسته شده اما جزئیات نما در قالب اسلیمی‌های مشبک همچنان وفادار به ایده اصلی باقی مانده است، یک پوسته سفید و نسبتا سبک سرتاسر نمای ساختمان را فرا گرفته است"

پروژه ساختمان اداری و تجاری بوده که توسط استاد زند طراحی و در لس‌آنجلس ساخته خواهد شد.

  • احسان داننده


مسابقه بین المللی طراحی سردرب شهرک ویلای ریحان در استان مازندران به منظور انتخاب طرحی موفق برای ورودی شهرک ریحان و مدیریت شهرک به اجرا در آمده است که معمارانی از شرکت‌های داخلی و خارجی در آن شرکت داشتند. در مرحله نهایی این مسابقه 55 طرح راه یافته بودندکه نتایج این مسابقه به شرح زیر اعلام شده است:


1- برنده اول – دفتر معماری waltritsch a+u | ARCHITETTI URBANISTI از کشور ایتالیا

2- برنده دوم –گروه مهندسین حجار (احسان و امیر حجار +امیر علی رستگار) از ایران

3- برنده سوم –آقای مهندس محمد رضا کوهزادی از ایران


لازم به ذکر است که که کلیه 55 طرح راه یافته به مرحله نهایی جوایزی از برگزارکنندگان دریافت و همچنین به 9 شرکت کننده اول جوایز نقدی نیز پرداخت گردید .همچنین کلیه طرحها در روزهای آتی با همکاری رسانه های معماری به نمایش عموم در خواهد آمد.

  • احسان داننده

بعد از چند روز کار و کشیدن پلان و البته خان آخر یعنی ساخت ماکت بالاخره پرونده این ترم هم با تحویل پروژه طرح معماری یک، بسته شد. موضوع طرح ما (برای اولین بار طرح را بصورت گروه 2 نفره اجرا کردیم!) ، خانه مسکونی بود که باید با انتخاب زمین مناسب و تعیین خانواده و خواسته‌ها، شروع به طراحی میکردیم. متاسفانه امکان آپلود برگ‌های پلان فراهم نبود ولی عکس‌های مربوط به ماکت را قرار داده‌ام. برای ساخت ماکت از چوی بالسا، مقوا ماکت و پلکسی‌گلس استفاده کردم.

  • احسان داننده

درس برداشت از بناهای تاریخی، بعنوان اولین کار گروهی جدی‌ای بود که در این ترم انجام دادیم. واقعا سخت بود! ولی تجربه خوبی بود. بعد از کلی گشت و گذار در شهر و شناسایی آثار تاریخی مختلف (من بعنوان کسی که چندین سال هست در این شهر هستم ، اسامی خیلی از مکان‌ها اولین با بود که به گوشم می‌رسید!) مکان‌های مورد نظر را که مسجد قره‌آغاج بود، رسیدیم. چون مسجدی که انتخاب کرده بودیم کوچک بود مجبور شدیم که مسجد داش مسجد را هم به پروژه‌مان اصافه بکنیم. بعد از کلی جست‌وجو در مورد اینکه چطور شیت‌بندی نهایی را ارائه بکنم به نتیجه خاصی نرسیدم و آخر سر خودم آستین‌ها را بالا زده و شروع به شیت‌بندی کردم! فایل‌های شیت‌بندی که درواقع پروژه تحویل نهایی من هست را برایتان قرار داده‌ام. در ادامه مطلب همراه من باشید.

  • احسان داننده

شاید به نظرتان اشخاص که در تصویر می‌بینید از دیوار خانه آویزان شده‌اند، ولی سخت در اشتباهید، چرا که آنها فقط روی زمین دراز کشیده‌اند! بله آنها روی زمین دراز کشیده‌اند و فقط این انعکاس آنهاست که روی شیشه‌‌ای بزرگی که به عنوان بخشی از پروژه معمار آرژانتینی، لئوناردو ارلیچ، نصب شده است.

  • احسان داننده