وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

به گزارش مهراز، سیزدهمین دوره جایزه معمار، با معرفی برگزیدگان سال ۹۲ به‌پایان رسید. روز شنبه ۲۷ مهرماه، در سالن سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه، برندگان در سه گروه مسکونی، عمومی و بازسازی معرفی شدند.

  • احسان داننده

این عکس هایی که بتازگی منتشر شده، سازه ی وجهی تالار کریستال باکوی آذربایجان را نشان می دهد که فقط در طی 8 ماه طراحی و ساخته شده است. ساختمان که در این ماه در فستیوال اینساید در سنگاپور رونمایی شد باید بصورت سریع طراحی و ساخته میشد تا برای میزبانی مراسم یوروویژن در زمان مقرر آماده می گشت؛ پس شرکت آلمانی ج.ام.پی آرکیتکتن با سرمایه گذاران خود یعنی آلپاین بو داتچلند (Alpine Bau Deutschland) و ناسلی (Nüssli) رابطه ی تنگاتنگی در طی پروسه داشتند.

  • احسان داننده


مقر بشقاب پرنده اپل یکی از یادگارها و میراث های استیو جابز است که در چند سال پایانی عمرش، با همان وسواس معروف و دیدنی، به همراه سر نورمن فاستر روی طراحی آن کار کرد و حتی شخصا با حال بیمار، در جلسه معرفی طرح برای شورای شهر کوپرتینو حاضر شد. این مقر که در زمینی ۱۷۵ هکتاری و با بیش از ۲.۵ میلیون متر مربع مساحت قابل استفاده ساخته خواهد شد، درست مانند یک شهر است، کامل و مجهز. با مکان هایی برای ورزش، استراحت، تغذیه، و حتی سالن های نمایش، در کنار فضاهایی سری برای تحقیق و توسعه؛ همه اینها در یک ساختمان دایره ای در پیرامون فضایی باز با درختان زردآلو، قرار خواهد گرفت.

  • احسان داننده

ظاهرا اطلاع‌رسانی مربوط به اولین دوره جایزه معماری خاک از چند رو پیش شروع شده و مهلت ارسال آثار تا 30 مهر می‌باشد. به هر حال اطلاع‌رسانی این مسابقه حتی با کمی تاخیر، خالی از لطف نیست و شاید بتوان در چند روز باقیمانده کاری از پیش برد! برای اطلاع از نحوه برگزاری و جوایز، ادامه مطلب را بخوانید.

  • احسان داننده


دومین شماره فصلنامه تخصصی معماری مهراز (ویژه فصل تابستان) منتشر شد. فصلنامه مهراز حاصل تلاش جمعی از معماران است که به صورت رایگان از طریق وب سایت مهراز در اختیار جامعه معماری و شهرسازی قرار می‌گیرد.


آنچه که در شماره دوم  فصلنامه مشاهده خواهید کرد:

سرمقاله؛ که به دلایل انتخاب معمار این فصل مهراز و همچنین به معرفی اهداف و فعالیت های گروه می پردازد.

معرفی زنده یاد مصطفی دانشور تهرانی و آثار وی

گفت و گو با دکتر اسکندر مختاری و مهندس نادر ناصرالمعمار (از همکاران مهندس دانشور)

نگاهی به اخبار فصل گذشته از جمله درگذشت مهندس عبدالعزیز فرمانفرمایان و گزارشی از مراسم بزرگداشت وی ، گفت و گو با مهندس علی حمیدی مقدم به بهانه چاپ ترجمه کتاب یس ایز مر و معرفی برگزیدگان مسابقات معماری در فصل گذشته

معرفی جایزه آقاخان و پروژه مرمت بازار تبریز

معرفی فستیوال جهانی معماری و گفت و گو با دفتر معماری آینه، طراح فروشگاه بی نام (نماینده ایران در فستیوال)

مقاله تاثیر رنگ در آشپزخانه در بخش دکوراسیون

و در نهایت 10 عکس منتخب فصل تابستان در نگارخانه معماری مهراز

  • احسان داننده


شرکت هنگ‌کنگی Daydreamers گنبد نورانی ژئودزیکی به نام "طلوع ماه" طراحی کرده است که در نوع شگفت‌انگیز انگیز است. این شرکت ، گنبد را برای فستیوال پاییزی Lantern Wonderland 2013 با استفاده از 4800 بطری آب پلی‌کربنات که هر کدام مثل منبع روشنایی عمل می‌کنند، ساخته است. در داخل گنبد نیز از 2300 بطری کوچکتر که سقف آویزان شده‌اند برای روشنایی فضای داخل استفاده شده است. قطر گنبد 20 متر بوده و از لامپ‌های LED برای روشن کردن بطری‌ها استفاده شده است. قرار گیری این گنبد در آب و انعکاس آن جلوه بسیار زیبایی از یک کره‌ی نورانی را فراهم می‌اورد. این پروژه برنده جایزه طلای نمایشگاه شد.

  • احسان داننده

اگر اسم آنتونی گائودی هنرمند اسپانیایی را شنیده باشید پس حتما اسم کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia) را هم شنیده‌اید! گائودی کار ساخت کلیسا را سال 1884 شروع و تا زمان مرگش (1926) بر روی آن کار کرد. با این وجود با توجه به شرایط پیش آمده کار ساخت کلیسا به اتمام نرسید. اکنون در ویدئویی که قرار داده‌ام تغییرات و قسمت‌هایی به کلیسا اضافه شده است که کار ساخت آن سال 2026 به اتمام خواهد رسید.

  • احسان داننده

آنیش کاپور معماری دورگه انگلیسی همان کسیست که المان کلاود گیت یا همان لوبیا را در پارک میلنیوم شیکاگو طراحی کرده است. اینبار این معمار به همراه معمار ژاپنیی، آراتا ایسوزاکی، اولین تالار کنسرت بادی دنیا را که به شکل حباب بنفش بزرگیست طراحی کرده است. این تالار قرار است در شهرهای مختلف ژاپن که در سونامی 2011 تخریب شده‌اند بر پا شود و میزبان کنسرت‌های مختلف جهانی، ورکشاپ‌ها و دیگر رویدادها خواهد بود.

  • احسان داننده

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی برای اولین بار اسم شخص معروفی را می‌شنوید شروع به تصویر سازی از چهره او می‌کنید و اکثرا هم به شکل و شمایل عجیب و غریبی میرسید! احتمالا آرشیو تصویری بزرگی هم از کارهای معماری مشهور در ذهنتان از معماران مختلفی دارید ولی چهره معماران آن را نمیشناسید. همراه من باشید تا با چهره معماران بزرگ معاصر آشنا شویم و تصاویر سازنده طرح‌های بزرگ را در کنار طرحشان در ذهنمان قرار دهیم.

  • احسان داننده