وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

ساخت و طراحی پروژه‌های معمارانه با ایده‌های نو معمولا از شرایط خاص اقتصادی، فرم‌های خاص سایت، خواسته‌های مختلف کارفرما و مسائل گوناگون پا می‌گیرد. با این همه شهر‌های ما، کوچه‌ها و محله‌ها بدون در نظر گرفتن این‌ شرایط، همه یا اکثر آنها بصورت غیر کارشناسی و بدون برنامه‌ی خاصی ساخته شده‌اند. با این وجود باز هم شرایط برای بکارگیری ایده‌های خلاقانه وجود دارد. خانه‌ای در اصفهان اسم پروژ‌ه‌ایست که با تمام این محدودیت‌ها با ایده‌های نو ساخته شده است. ادامه مطلب با من باشید تا به بررسی این خانه بپردازیم.

محدودیت‌ها و قوانین شهرداری‌ در شهرها باعث کاهش حضور معماران در سطوح مختلف ساخت و ساز شهری شده و نقش آنها را به طراحی نما و بکارگیری مصالح مختلف محدود کرده است. 

طراحان این پروژه با بازنگری به این قوانین و بکارگیری ایده‌های نو و آینده‌نگر در پروژه نه تنها ایده‌های خود را به طراحی نما محدود نکرده‌اند بلکه موفق به پیاده‌سازی سبک جدیدی از زندگی نیز شده‌اند.

همانطور که گفته شد این خانه مسکونی در اصفهان واقع شده است. طبق الگو‌های رایج در طراحی خانه‌های مسکونی این پروژه دو واحدی در دو طبقه ساخته شده است که شامل یک سوئیت در زیرزمین می‌شود. این پروژه در زمینی به وسعت 11*26 متر که 60 درصد آن طبق قوانین مجاز به ساخت بوده، بنا شده است. 

طبق قوانین درب‌های نمای شمالی باید 170 سانتی‌متر بالاتر از سطح همکف باشد. هر اندازه‌ای کمتر از این مقدار بعلت دید همسایگان شمالی، ممنوع است.

از طرف دیگر در شمالغرب این ساختمان پارک عمومی قرار دارد که با چرخشی 45 درجه براحتی می‌توان دید کاملی به آن داشت.

 در نمای جنوبی هیچ محدودیتی در طراحی بازشو‌ها وجود ندارد اما در پروژه‌های روتین و کلیشه‌ای سطح بازشوها بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرد که در اینصورت دسترسی سایر قسمت‌های داخلی ساختمان با حیاط درنظر گرفته نمی‌شود.

بنابراین با درنظر گرفتن همه این شرایط سازندگان، متد‌های خاص و متفاوتی برای ارتباط قسمت‌های مختلف و بازشوها درنظر گرفته‌اند.

آنچه در نمای شمالی در نظر گرفته شده است:

- کنترل دید همسایگان شمالی و رعایت ضوابط و قوانین شهرداری در طراحی نمای نیمه باز

- دید به پارک در قسمت شمالغربی ساختمان

- ایجاد یک فیلتر سبز با استفاده از گل و گیاه برای کنترل سر و صدا و نویز و همچنین رعایت اصل درون‌گرایی و نیمه باز بودن نمای ساختمان

- تعریف سطحی از ورودی‌ها، برای داشتن دید گسترده از آسمان


و در نمای جنوبی:

- تعریف سطحی از ورودی‌ها برای داشتن دید گسترده از حیاط


- ایجاد فضاهای باز در طبقات فوقانی در داخل فضاهای داخلی
- ایجاد فضای نیمه باز در طبقه دوم در امتداد حیاط

نظرات (۲)

خیلی فوق العاده بود.اولش باورم نمیشد این خونه توی ایرانه.
پاسخ:
آره ، واقعا زیباست. این ساختمان بهمراه ساختمان شماره یک تو محلات نمونه‌ی خوب مدرن‌سازی تو ایران هستند.
نما واقعا ظریف و تمیز اجرا شده و به نظرم خیلی ، تیم اجرایی قوی داشتن ...
به نظرم اون چیزی که کار رو خیلی قوی کرده ؛ همین توجه به جزییات در طراحی و اجرا بوده ...
نوع نگاه به پنجره در این طرح شایان توجه ...
ممنون ...
پاسخ:
بله کاملا درسته
توجه و ریزبینی به انتخاب مصالح و هماهنگی و دقت تو جزئیات اجرایی از عوامل موفقیت این پروژه بوده و البته بنظر من دقت به ویوهای مختلف از مهم‌ترینش بوده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی