وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

  • احسان داننده

گروه معماری BIG از طرف TLDC مامور ساخت مجموعه اقامتی در هوالین تایوان شده است. TLDC شرکت توسعه و ساخت در تایپه می‌باشد. قرار است این مجموعه در زمینی که قبلا صنعتی بوده ساخته شود. تبدیل این ناحیه صنعتی به یک تفریحگاه ساحلی در قالب ساختمان هایی به وقوع می‌پیوندد که به شکل رشته‌کوه‌های پیوسته بوده و در حجم‌های متنوعی قرار دارند. سایت موقعیتی دیدنی از ساحل و محل تقاطع دو دلتای رودخانه فراهم می‌کند. این مجموعه اقامتی دو مورد کوهستان در غرب و اقیانوس در شرق را با شکل‌های مواج و سیال به نمایش می‌گذارد. مستر پلان این مجموعه، برنامه‌ای یکپارچه از فضاهای مسکونی و تجاری را در خلال پوسته‌ی راه راه سبزی که پیوسته‌اند، نشان می‌دهد. این پوسته‌ی راه راه از شرق تا غرب برای ایجاد دید مطلوب کشیده شده، این درحالیست که همین پوسته سیستم سایه‌اندازی طبقات را بدلیل انطباق با آب و هوای گرمسیری منطقه، نیز تعریف می‌کند. 

  • احسان داننده

" بروس گاف کیست؟ کسانی هستند که اورا نابغه‌ای بزرگ و استاد معرفی می کنند در حالی که دیگران از او به عنوان فردی دیوانه آنارشیست، مبتذل و عاشق بی‌نظم یاد می‌کنند. ولی گاف کدام یک از اینهاست؟ آیا او در رویا زندگی می کرد و یا رویایی در او زندگی می کرد؟ او فقط با کارهایش حرف می‌زند.این جوابی است بسیار شفاف در عین حال مبهم همانند نوشته های مقدس. با شجاعت، تمایز او به ماموریتش ادامه داد: پیشرفت معماری بومی و طبیعی. "

مطلبی که خواندید مربوط به مقدمه، مقاله‌ای بقلم دوست عزیزم آرش حق‌طلب درباره زندگی‌نامه و بررسی آثار بروس گاف، معمار مشهور آمریکایی که واقعا با آثار زیبا و خلاقانه‌ای که دارد بسیار جای تعجب که چرا چنین گمنام مانده است. ادامه مطلب می‌توانید این مقاله را دریافت کنید.

  • احسان داننده

مطلبی‌ که می‌خوانید، مقدمه پژوهشی است که من در مورد معمار هلندی، آلدو فن ایک نوشته‌ام، نسخه کامل مقاله را می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید:

" دنیای معماری همواره در حال تحول و پیشرفت بوده است. این تحولات غالبا در سبک‌ها و  روش‌های مختلفی جای می‌گیرند. هر کدام از این سبک‌ها بانیانی داشته است که با توجه به مبانی فکری او این سبک‌ها شکل گرفته و بعدها توسط دیگران بسط و گسترش یافته است. در قرن بیستم که مدرنیسم به عنوان هنر آوانگارد شناخته می‌شد معماری جوان به نام آلدو فن ایک به مخالفت با مبانی آوانگارد عصر خود می‌پردازد. او اعتقاد به بازگشت انسانیت و روابط انسانی به معماری داشت. اما نقشی که توسط آلدو فن ایک در توسعه تفکر معماری بعد از جنگ جهانی ایفا شده، توسط نویسند‌ه‌های مختلفی به آن اذعان شده است اما بطرز واضحی همه آنها او را در راه و روشی متفاوت قرار می‌دهند. چارلز جنکس او را نماینده‌ای مهم از سبک "ایده‌آلیست" می‌نگرد که به عنوان جریان اصلی جنبش مدرن دیده شده است. در تناقض، کنیث فرامپتن به واکنش انتقادی شدید او به جنبش مدرنیسم می‌پردازد و به جایگاه نامتعارفی که او در مقایسه با سایر هم‌دوره‌هایش در تیم 10 داشته اشاره می‌کند. اوریل بوهیگاس جنبه هندسی پلان‌های فن ایک را به عنوان بازگشتی به تکنیک‌های ترکیبی عصر روشنگری می‌نگرد در حالی که آدولف وُقت بخش عمده‌ای از کار وی را معطوف به علاقه‌ی وی به "فرهنگ‌های بدوی" می‌کند. و در نهایت رد ایستادگی فن ایک مقابل پست مدرنیسم، هینریخ کلاتز، کار فن ایک را در زمره "پیش‌شرط" (Voraussetzungen) این گرایش قرار می‌هد. اما واقعا آلدو فن ایک که بود؟ مبانی فکری او از کجا نشأت می‌گرفت؟ چه چیز در سر داشت؟ چطور به اعتقاداتی که داشت در پروژه‌های خود جامه عمل می پوشانید؟و باقی سوالات که بدنبال جوابشان در این پژوهش خواهیم بود. "


  • احسان داننده

موزه ملی ساختمان آمریکا (NBM) اعلام کرد که گروه معماری بیگ هزارتویی به مساخت 61*61 فوت برای قرارگیری در اتریوم طبقه همکف این موزه از چهارم جولای تا اول سمپتامبر همین سال، طراحی کرده است. به گفته وبسایت موزه، دیوارهایی به ارتفاع 18 فوت و از جنس تخته چند لایی محیط هزارتو را می‌پوشاند و برای آنکه مراجعان مسیر خود را گم نکنند، ارتفاع آن به سمت مرکز نزول می کند. از مرکز آن، بینندگان دید بهتری به کل مجموعه خواهند داشت و همچنین بهتر می‌فهمند که چطور از آن خارج شوند. به نقل از بیارکه انگلس: "کانسپت آن ساده است: هرچقدر که در هزارتو پیش می روید مسیرتان قاعدتا پیچیده‌تر می‌شود. چه می‌شود اگر ما این سناریو را برعکس کرده و هزارتویی بسازیم که هر چقدر که پیش رفته و عمق آن نزدیک شویم، تصویری واضح از آن داشته باشیم؟" 

  • احسان داننده

باشگاه آس رم ایتالیا از طرح استادیوم 52 هزار نفری خود که قرار است در حاشیه پایتخت ساخته شود، پرده برداری کرد. این استادیوم به نام " دلا روما " نام گذاری شده و توسط شرکت woods bagot اجرا خواهد شد. علارغم ورزشگاه فعلی باشگاه، استودیو المپیکو، ورزشگاه جدید فقط برای برگزاری فوتبال ساخته می‌شود و سعی بر آن است تا هر صندلی حداکثر دید به میدان را فراهم کند. طراحی استیل و شیشه در پوششی توری شکل به جنس سنگ پیچیده که استادیوم را می پوشاند و به نوعی تعبیری داینمیک جدید از قوس‌های کلوسئوم ارائه می کند، این در حالیست که پوشش شیشه‌ای شفاف و سایبان تفلونی تماشاگران را از عوارض طبیعی حفظ می‌کند.

  • احسان داننده

خیلی قبل از اینکه موضوع پایداری تبدیل به حرف روز مردم شود، معمار شیگورا بان شروع به تجربه ساختمانهایی با مصالح حافظ محیط زیست مثل لوله های مقوایی و مقوا کرد. بناهای او اغلب به عنوان مسکن موقت، برای کمک به محرومان در کشورهای فاجعه زده مانند هائیتی، رواندا یا ژاپن در نظر گرفته شدند. اما اغلب این ساختمان‌ها‌ برای مدتها‌ی طولانی پس از اینکه مورد استفاده قرار می‌گیرند به چشم اندازی مورد علاقه مردم مبدل می‌شوند. در این ویدئو که از جمله سخنرانی‌های TED هست، این معمار به توضیح طرح‌ها و شیوه کار خود می‌پردازد.

  • احسان داننده

شیگرو بان، به عنوان برنده جایزه پریتزکر 2014 معرفی شد. وی در سال 1957 متولد شد، این معمار ژاپنی بیشتر به دلیل طراحی‌های مبتکرانه، زیرکانه و انسان‌گرایانه در برخورد حوادث طبیعی، شناخته شده است. استفاده از لوله‌های مقوا برای ساخت سریع‌تر و بدون آسیب‌رسانی به محیط زیست از نمونه کارهای این معمار ژاپنیست. لازم به یادآوریست که سال قبل نیز معماری از ژاپن، تویو ایتو،  به این جایزه رسیده بود.

  • احسان داننده

برندگان مسابقه طرحی آسمانخراش eVolo 2014 که توسط مجله eVolo از سال 2006 برگزار می‌شود اعلام شدند. هدف مسابقه شناسایی طرح‌های ابتکاری برای زندگی آپارتمانی می‌باشد. بعد از بررسی 600 طرح مختلف از 43 کشور هیئت داوری سه طرح اول را انتخاب و بیست طرح دیگر را به شایسته تقدیر دانستند. برای آشنایی با طرح‌های برگزیده ادامه مطلب با من باشید.

  • احسان داننده