وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

وبلاگ یک دانشجوی معماری

اخبار دنیای من

نویسندگان

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

احتمالا شما با کتاب‌های "چگونه معمارانه طراحی کنیم؟" آشنا هستید. کتابی که به ارائه و آموزش روش‌های مختلف اسکیس و راندو می‌پردازد. نویسنده این کتاب ارزشمند استاد طایفه هستند که دست بسیار قوی دارند. امروز برای شما مجموعه‌ای از اسکیس‌های استاد طایفه را که در آرشیو داشتم قرار داده‌ام. اکثر اسکیس‌ها ساده و برای تمرین بسیار مناسب هستند.

  • احسان داننده

گروه مادریدی OOIIO طرح‌های عجیب و البته جالبی برای هتل 5 ستاره‌ای در لیما - پرو ارائه کرده است. فرم کلی هتل شبیه قاب عکس است که در لبه پرتگاهی ساخته خواهد شد و  دید ، احساس و لحظات هیجان‌انگیزی برای توریستان رقم خواهد زد. با توجه به فرم این هتل، نمای آن از روبرو بمانند قاب عکسی خواهد بود که تصویر زنده آن افق اقیانوس آرام است. 

هتل توسط یکی از گوشه‌هایش به زمین متصل خواهد شد. این هتل 5 ستاره دارای 125 اتاق ، رستوران، اتاق کنفرانس، اتاق میتینگ و محیط‌های نمایشگاهی خواهد بود.


  • احسان داننده

مهندس سید هادی میرمیران ( ۱۳۲۳ قزوین - ۱۳۸۵ برلین) استاد دانشگاه و معمار ایرانی بود. او چهار دهه فعالیت حرفه‌ای کرد. از میان آثار وی می‌توان به طراحی شهر جدید بهارستان در اصفهان، ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران، ساختمان مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرا نشده)، طرح ساختمان فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران (اجرا نشده) و طرح ساختمان موزه ملی آب (اجرا نشده) و... اشاره کرد. از مهمترین ویژگی‌های او حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روش‌های نوین طراحی بود.

  • احسان داننده

گروه اسپانیایی (Independent Architectural Diplomacy (IAD طرح‌های خود را برای موزه ملی گینه استوایی، یکی از کوچک‌ترین کشورها در میانه آفریقا با مساحتی حدود 28000 کیلومتر مربع، منتشر کرد. این مرکز فرهنگی در شهر Oyola ساخته خواهد شد و بناست به مرکز فرهنگی‌ کشورهای فقیر غرب آفریقا (در عین حال غنی از منابع سوختی) تبدیل شود.

  • احسان داننده

این خانه زیبا در میان 54 هکتار علفزار محاط توسط درختان بلوط و دیوارهای کوتاه قدیمی ساخته شده است. خانه 18.36.54 اثر دنیل لیبسکیند، دارای ساختار چند وجهی است که از هر زاویه‌ای دید متفاوتی از ساختمان ارائه می‌کند. شاید دلیل نام‌گذاری این ساختمان به این اسم برای شما هم عجیب بنظر برسد! عدد 18 به تعداد صفحات ، 36 به تعداد گوشه‌ها و 54 به تعداد خطوط اشاره دارند. برای ساخت بدنه از فلز مس استفاده شده است. 

  • احسان داننده

"در هفته‌های اخیر در چند نوبت کاخ آپادانای شوش دچار حریق شد و این محوطه باستانی آسیب‌های جدی دید. کاخ آپادانای تخت جمشید نیز وضعیت بهتری نسبت به آپادانای شوش ندارد. پیش از این بخشی از این کاخ زیر آب رفت."

 این توضیح را سایت دویچه‌وله در توصیف وضعیت بسیار بد پایتخت هخامنشیان نوشته است. واقعا هیچ حرفی در جهت توجیه این بی‌مسئولیتی وجود ندارد. واقعا مسئول این بی‌توجهی‌ها کیست؟ چرا باید این اثر ارزشمند به همین راحتی از بین برود؟ چرا باید هویت خود را به همین راحتی به دست خودمان نابود کنیم؟ هیچ توضیحی در قبال این فاجعه وجود ندارد فقط باید گفت متاسفانه ما مردم ایران امانت‌دار خوبی نیستیم.

توصیه می‌کنم حتما کتاب "سبک شناسی معماری ایران" را از استاد پیرنیا مطالعه کنید تا ابعاد و بخش‌های مختلف این شاهکار تاریخی را بشناسید و بیشر به عمق این فاجعه پی ببرید.

  • احسان داننده

زاها حدید در جریان نمایشگاه Belgrade Design Week 2013 از طرح‌های خود برای تبدیل یک کارخانه نساجی قدیمی به یک طرح سیال و فرامدرن پرده برداشت. در این پروژه وی این کارخانه قدیمی را در بلگراد صربستان به یک مجموعه آپارتمان ، آفیس و مجموعه رفاهی تبدیل می‌کند. این مجموعه در محیطی به مساحت 94 هزار متر مربع ساخته و قرار است مجموعه‌های جدید بجای سایت بلااستفاده و قدیمی ساخته شود. در این ویدئو با قسمت‌های مختلف این بنا آشنا می‌شویم.

  • احسان داننده

کارلوس آیستا، عکاس معماری، در اقدامی جالب و البته هیجان‌انگیز اقدام به بالا رفتن از آسمانخراش‌های پاریس کرده و در حالی که از ساختمان آویزان است از دید‌های مختلف تصاویری را با دوربین خود ثبت کرده است. با هم نگاهی به این تصاویر زیبا می‌اندازیم.

  • احسان داننده

استاد عماد‌الدین زند بدون شک یکی از ماهرترین طراحان و مدرسان کشور محسوب می‌شوند. شاید مجموعه‌ی تلویزیونی "خلاقیت در معماری" که ایشان مدرس و مجری آن بودند را دیده و تا حدودی با کارهای ایشان آشنا باشید. ایشان چندسالیست در کالیفرنیای آمریکا ساکن هستند و در آنجا به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهند.امروز مجموعه‌ای از اسکیس‌های ایشان را برایتان قرار داده‌ام که شامل طرح‌های مختلف است و بنوعی آموزش کانسپ و الگو گرفتن از اشیا مختلف نیز می‌باشد.

  • احسان داننده

بعد از شایعه‌ها و کش و قوس‌ها فراوان جین نوول (Jean Nouvel) به عنوان طراح موزه هنر‌های بین‌الملل چین برگزیده شد. طرح وی در رقابتی سخت در بیجینگ چین به عنوان طرح اول و برگزیده انتخاب شد.

  • احسان داننده